۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

شرایط فعلی و سناریو ی احتمالی مخالفین و خامنه ای

از دیشب که خبر اعتراف ایران به داشتن تاسیسات هسته ای، که تا کنون از بازرسان آژانس مخفی نگهداشته شده بود، رو روی تلکس همه خبرگزاری های جهانی دیدم، مدام این پرسش تو ذهنم مطرح بود، چرا الان این خبر رو رو کردند. احتمالات زیاد نبود و برداشت اولیه من هم این بود که به علت ضیق وقت، دولت کودتا و بخشی از فرماندهان سپاه (حامی کودتا)، به سرعت میخواهند ورود ایران به جمع کشورهای دارای سلاح هسته ای را اعلام دارند تا در شوک خبری این قضیه، هم اوضاع داخلی را با بازداشت تمامی رهبران اپوزیسیون و فعالین سیاسی سر و سامان دهند و هم در عرصه بین المللی با پیش فرض دسترسی ایران به سلاح هسته ای وارد معاملات سیاسی شده و ضمن دادن امتیازهای عمده به غرب، بتوانند تضمینی برای امنیت خود دست و پا نمایند. این سناریو محتمل با بسیاری شواهد همخوانی داشت. اما امروز با خواندن چند خبر کوتاه اما گنگ، که هنوز، کاملا جوانب آن مشخص نیست،سناریوی دیگری به ذهنم خطور کرد. خبرهایی که دیدم و به فرضیه سناریوی دومی که در ذیل خواهد آمد، منجر گردید، عبارتند از:

1- در انتظار رویدادهای مهمی در راس نظام و قدرت باشید

2- قالیباف، جای احمدی نژاد را خواهد گرفت

3- راز سکوت حاتمی کیا چیست؟

4- مسنتدی از حوادث بعد از انتخابات تهیه شده توسط هنرمندان فاع مقدس زیر نطر ابراهیم ح

و اما نتیجه ای که از به هم پیوستن این چهار مطلب، گرفتم، این بود که اعتراف ایران به داشتن تاسیسات مخفی، درست زمانی که احمدی نژاد در نیویورک میباشد و زیر فشارهای شدید بین المللی قرارد دارد، به دلیل فرضیه قبلی که مطرح کردم نبوده، بلکه احتمالا ترکیبی از نیروهای درون حکومتی و مخالف کودتا، به تولفق هایی رسیده اند، که احتمالا مهمترین قسمت آن، به زیر کشیدن احمدی نژاد و کنترل سپاه میباشد. چندین شاهد بر این مدعا وجود دارد.
1- اظهارات باهنر بر احتمال بررسی عدم کفایب رییس جمهور در صورت تداوم بی قانونی های وی
2- اظهارات خامنه ای در عید فطر و حضور هاشمی و ناطق و حسن خمینی که فرضیه به توافق رسیدن خامنه ای و مخالفان را تقویت میکند
3- اظهارات سریع فرمانده سپاه در انجام تمام موارد به دستور خامنه ای که نشان از مخالفت سپاه از سخنان خامنه ای و نشان دادن خامنه ای به عنوان مسئول مستقیم اتفاقات می باشد تا راه حصول توافق میان مخالفان و خامنه ای را مسدود نمایند

بنا بر این فرضیه، انتشار پنهان کاری ایران در باره تاسیسات نظامی، توسط مخالفان صورت گرفته تا احتمال توافق های احتمالی بین قدرت های غربی و احمدی نژاد را به واسطه انتشار این مطالب کمرنگ نمایند و بتوانند در آینده نزدیک احمدی نژاد را پایین بکشند.
تنها نکته ای که چندان با این فرضیه سازگاری کامل ندارد، عدم حضور هاشمی در اختتامیه مجلس خبرگان بود. چرا که اصولا اگر این توافق میان هاشمی و خامنه ای صورت گرفته بود، پس چرا در اختتامیه شرکت نداشت تا حمایت خویش را از بیانیه حمایتی این مجلس از خامنه ای اعلام دارد، شاید باید جواب را در این جست که هاشمی میداند در معامله با کسی که اسلحه در دست دارد، جانب احتیاط را از دست ندهد و همه داشته هایش را در یک سبد ننهد، تا اگر روزی، معامله نگرفت، راه چاره دیگری نیز باشد.
اگر این سناریو درست باشد، باید منتظر شکاف عمیق و ناگهانی در سپاه بود و شاید این مستند از وقایع پس از انتخابات که گفته شده توسط هنرمندان دفاع مقدس و به سرپرستی ابراهیم ح تهیه شده، چاشنی و آغازگر این شکاف باشد. به احتمال قریب به یقین، ابراهیم ح همان ابراهیم حاتمی کیاست که پارلمان نیوز وعده میدهد در صورتی وی صحبت میکند که شدیدا موثر باشد و منتظر آن لحطه است. همه میدانیم که حاتمی کیا و حامیان سپاهی وی نفوذی عظیم بر بدنه سپاه و بسیج دارند، و شاید این بار حاتمی کیا، قرار است نقش کاتالیروزی در این شکاف را بر عده گیرد.
این فقط یک فرضیه بود که شاید به توهم نیز آلوده باشد، اما در میان نهادنش بسیار بهتر از ننهادنش است، چرا که علت اصلی این فرضیات، عدم دسترسی به اطلاعات جامع و خالص است، باشد که دوستان نیز نظرات خویش را در میان نهند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر